Orzechy brazylijskie – wartościowy element diety

Orzechy brazylijskie do niedawna były produktami praktycznie nieznanymi na naszym rynku, jednak od kilku lat stale zyskują na popularności. Obecnie coraz więcej osób włącza je jako stały element swojej diety i trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę dobroczynny wpływ orzechów brazylijskich na nasz organizm. Orzechy brazylijskie są na liście superfoods, czyli produktów spożywczych wysoce cenionych ze względu na wartości odżywcze dla organizmu.

Smaczne, ale też zdrowe

Orzechy brazylijskie są uwielbiane przez swój głęboki, lekko kakaowy smak, ale nie tylko to jest ich zaletą. Posiadają dużą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych i omega-6. Pozwalają tym samym obniżać poziom złego cholesterolu, przeciwdziałają miażdżycy, chorobom układu krążenia i serca. Spożycie orzechów brazylijskich jest szczególnie polecane przy chorobach tarczycy, tak obecnie częstych, ze względu na wysoką zawartość selenu. Wspomniany selen działa również niszcząco na wolne rodniki, które w nadmiarze prowadzą do przedwczesnego starzenia się skóry, a w skrajnych przypadkach prowadzą do schorzeń układu krążenia lub nawet miażdżycy. Wspomagają układ autoimmunologiczny, działają wspomagająco w leczeniu wrzodów. Orzechy brazylijskie są również istotne, jeśli intensywnie pracujemy umysłowo, potrzebujemy wysokiej koncentracji i skupienia. Orzechy bardzo dobrze wpływają na układ nerwowy, pracę mózgu i koncentrację. W czasach, kiedy stale pracujemy przy komputerze lub patrzymy dłuższy czas w ekran telefonu niezbędne jest zadbanie o wzrok. Kolejną zaletą regularnego spożywania orzechów jest w rezultacie ochrona siatkówki oka i zmniejszenie ryzyka chorób oka. Należy również pamiętać, że orzechy spożywane w okresie ciąży mają pozytywny wpływ na rozwój płodu.

Sycąca przekąska

Orzechy brazylijskie są kaloryczne, jednak w kaloriach tych kryje się bogactwo składników odżywczych. Jest to zdrowa alternatywa dla wysoko przetworzonych przekąsek, zaspokoi głód na długo, jednocześnie odżywiając organizm. Mają głęboki, słodkawy, lekko kakaowy smak. Dzięki temu można jeść orzechy brazylijskie solo, ale też można łączyć je z innymi składnikami. Ich smak jest raczej neutralny, dzięki czemu mogą być wykorzystane w potrawach słodkich i słonych. Prostym i uwielbianym pomysłem na ich wykorzystanie w kuchni jest masło orzechowe. Różni się od najpopularniejszego masła z orzechów arachidowych delikatniejszym i słodszym smakiem. Orzechy brazylijskie, tak jak i inne orzechy, znajdą zastosowanie jako dodatek do sałatek czy makaronów.

Orzechy brazylijskie w dbaniu o urodę

Włączenie orzechów do diety jest istotne, jeśli chcemy cieszyć się zdrową, jędrną skórą bez znaków przedwczesnego starzenia się. Orzechy zwalczają bowiem wolne rodniki, utrzymują skórę w dobrej kondycji. Są źródłem witaminy E, która jest istotna, aby skóra była zdrowa i świetlista.

Produkty, które w zdrowy sposób urozmaicą Twoją dietę

Jak wiadomo organizm ludzki potrzebuje wielu składników aby prawidłowo funkcjonować. Składniki takie możemy pozyskać na wiele różnych sposobów, jednak najpopularniejszym z nich jest zdrowa dieta, zaopatrzona w niezbędne nam witaminy i mikroelementy. Warto zatem zaopatrzyć się w zdrową żywność, tak aby w przyszłości nie wydawać naszych pieniędzy na lekarstwa. Warto bowiem pamiętać, że każda rzecz, którą zjemy pozostawia jakiś efekt w naszym ciele.rozumiejąc tę zależność, łatwiej nam będzie zrezygnować z niezdrowej i przetworzonej żywności. To oczywiste, że gotowe produkty pozwalają często zaoszczędzić czas i energię, jednak w końcowym efekcie takie odżywianie przyniesie więcej szkody niż pożytku oraz oddali nas od celu jakim jest zdrowie i dobre samopoczucie. Jakie więc produkty powinniśmy wprowadzić do swojej diety aby była ona zdrowa i korzystna? Oto kilka przykładów:

Orzechy

Te niezwykle zdrowe i smaczne przekąski są wyjątkowo korzystne dla ludzkiego organizmu. Dostarczają cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin takich jak E oraz B. Zawierają tez sporo białka i błonnika oraz: magnez, potas, fosfor, żelazo oraz sód. Bardzo smaczne i zdrowe są orzechy brazylijskie, nerkowce, laskowe czy też włoskie. Są one wspaniałym dodatkiem do sałatek, ciast, deserów czy też jako przekąski pomiędzy posiłkami. Orzechy są naprawdę cudownym sposobem na utrzymanie zdrowia i dobrej pamięci oraz koncentracji.

Warzywa i owoce

Choć to wręcz oczywiste, że te składniki powinny znaleźć się w codziennej diecie – to nigdy jednak za wiele informacji na ten właśnie temat. Warzywa i owoce są niezwykle smaczne w postaci surowej jak i gotowanej,a co najważniejsze zawierają szereg istotnych witamin oraz minerałów. Jedzenie ich sprawia dużo przyjemności i wiedzie nas ku zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Warzywa można spożyć w formie duszonej, gotowanej czy też na surowo. Świetnym wyjściem są sałatki skropione sokiem z cytryny i kilkoma kroplami oliwy z oliwek. Dobrym dodatkiem do warzyw są też naturalne dipy na bazie jogurtu naturalnego oraz ziół. Owoce można spożywać w formie surowej bądź też jako dodatki do deserów oraz w formie świeżo wyciskanych soków.

Świeże ryby

W temacie zdrowego odżywiania, ryby i owoce morza odgrywają dosyć ważną rolę. Zawierają one mnóstwo cennych kwasów omega 3 oraz witamin, które wspomagają działanie naszego organizmu oraz poprawiają nasze samopoczucie. Ryby dobrze jest spożywać gotowane na parze lub upieczone. W takiej postaci zawierają po prostu najwięcej witamin oraz składników odżywczych i są dla nas najbardziej korzystne i po prostu smaczne.

Orzechy brazylijskie – bogactwo selenu i smaku

Orzechy brazylijskie to nasiona orzesznicy wyniosłej, znanej także pod nazwą bertolecja. Drzewa te rosną w tropikalnych lasach amazońskich na terenie Brazylii, Boliwii i Peru. Rośliny te uprawia się ze względu na wartościowe orzechy brazylijskie, zawartych w korze garbników i drewno o czerwonobrunatnej barwie. Olej z orzechów służy nie tylko do celów spożywczych, ale także jest surowcem do produkcji smarów i mydła.

Zastosowanie

Orzechy brazylijskie stanowią doskonały dodatek do domowej roboty granoli i musli. Posiekane z powodzeniem dodadzą chrupkości ulubionej sałatce. Podobnie jak z innych rodzajów orzechów można z nich robić masło. Może ono stanowić podstawę domowego zdrowego kremu czekoladowego.

Mogą stanowić także samodzielną przekąskę, gdy jesteśmy zapracowani-wysoka zawartość tłuszczu i białka sprawi, że będziemy nasyceni. Bogactwo witamin i minerałów powoduje, że jest to smaczna i wartościowa alternatywa do gotowych słodkich lub słonych przekąsek o niskiej wartości odżywczej.

Olej z orzecha brazylijskiego, zwłaszcza ten tłoczony na zimno, może stanowić bazę dressingów do sałatek.

Właściwości odżywcze i zdrowotne

Białko zawarte w orzechach brazylijskich zawiera komplet niezbędnych człowiekowi aminokwasów (w tym egzogennych, które musimy pobierać wraz z pożywieniem). Ludzki organizm potrzebuje ich do prawidłowego wzrostu i regeneracji tkanek. Orzechy brazylijskie podobnie jak włoskie korzystnie wpływają na wydajną pracę mózgu. Stanowią najbogatsze naturalne źródło selenu, w zależności od wielkości zaledwie 1-2 orzechy pozwalają pokryć całodzienne zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek. Selen wzmacnia układ immunologiczny. Ponadto wspomaga pracę tarczycy, gdyż w jego obecności zachodzi synteza hormonów tego gruczołu. Selen zapobiega także powstawaniu niektórych typów nowotworów.

Orzech ten odznacza się bogactwem minerałów, takich jak (w 100g):

  • selen (50 μg)
  • wapń (160 mg)
  • żelazo (2,43 mg)
  • fosfor (725 mg)
  • magnez (376 mg)
  • potas (659 mg)
  • cynk (4,06 mg)

Dodatkowo jest także źródłem witamin, m.in.:

  • witaminy C
  • tiaminy
  • niacyny
  • witaminy E
  • kwasu foliowego

Podobnie jak inne orzechy, brazylijskie są bogatym źródłem zdrowego tłuszczu, przez co są pokarmem wysokokalorycznym. Dzięki wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz kwasów omega-6 mają pozytywny wpływ na zdrowie układu krążenia. Obecne w orzechach brazylijskich jednonienasycone kwasy tłuszczone pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi: obniżają “zły” LDL i podwyższają “dobry” HDL. Spożywanie tych tłuszczów ma bardzo duże znaczenie w profilaktyce chorób układu krążenia takich zawał serca czy miażdżyca.